Przejdź do treści

Konsultant ERP – czym się zajmuje oraz jak nim zostać?

Czwarty odcinek podcastu poświęcony jest pracy jako konsultant systemów ERP. Tworząc go myślałem o osobach, które zastanawiają się nad tym zawodem. Starałem się zainteresować zarówno osoby młode, dopiero zaczynające swoją karierę zawodową, jak i osoby doświadczeniem, którzy chcą się przebranżowić. Poruszane w nim zagadnienia to:

  • Jaki jest zakres obowiązków konsultanta ERP?
  • Dla kogo jest to dobry pomysł przy wybieraniu swojej drogi zawodowej?
  • Jakie są ścieżki dojścia do tego zawodu?
  • Na co zwracać uwagę, co jest istotne gdy myślisz o aplikowaniu o pracę?

W ramach uzupełnienia polecam przesłuchać również odcinek drugi, który uzupełnia treść tej audycji – Czym są systemy ERP oraz jakie dają możliwości rozwoju w IT?

Tymczasem, zapraszam do odcinka, którego możesz przesłuchać poniżej!

[spreaker type=player resource=”episode_id=34969101″ width=”100%” height=”200px” theme=”light” playlist=”false” playlist-continuous=”false” autoplay=”false” live-autoplay=”false” chapters-image=”true” episode-image-position=”right” hide-logo=”false” hide-likes=”false” hide-comments=”false” hide-sharing=”false” hide-download=”true”]

Jeżeli tutaj trafiłeś, to mam dla Ciebie również coś interesującego. Poniżej możesz pobrać darmowego Ebooka “4 kroki, które przybliżą Cię do pracy jako konsultant ERP”. Zawarte są w nim konkretne wskazówki by lepiej przygotować się do pracy w tym zawodzie!

Zachęcam również do komentowania oraz subskrybowania podcastu IT dla biznesu w Twojej ulubionej aplikacji podcastowej.

Transkrypcja

Witam bardzo serdecznie. Wracam po troszkę dłuższej niż dotychczas przerwie, ale w końcu jest – mamy czwarty odcinek podcastu. Dzisiejszy temat, który dla Ciebie przygotowałem, to Konsultant ERP – czym się zajmuje oraz jak nim zostać. Przygotowując się do odcinka podzieliłem go na trzy części: Czym się zajmuje konsultant ERP, jak wygląda jego codzienność w pracy i jaki ma zakres obowiązków, ale również dla kogo ta praca jest odpowiednia.Najczęściej występujące ścieżki kariery, jak wejść do tego zawodu oraz na czym się skupić na początku, co jest istotne gdy myślisz o pracy jako konsultant ERP.

Nie przyciągając i przechodząc do meritum. Praca konsultanta ERP jest pracą na styku biznesu oraz świata IT. Wynika to przede wszystkim z tego że systemy ERP z którymi konsultanci pracują są przeznaczone dla firm by wspierać zarządzanie oraz funkcjonowanie takich przedsiębiorstw. Dzięki tym systemom można sprawnie wykonywać zarówno działania operacyjne czyli podstawowe czynności jak np. fakturowanie czy obsługę bazy klientów jak i bardziej zaawansowane procesy np. zarządzanie produkcją czy controlling. Nie chcę mówić zbyt dużo o systemach ERP ponieważ są one tematem drugiego odcinka tego podcastu. Jeżeli chcesz wiedzieć więcej to zapraszam na stronę www.dawidcegla.pl/02. Polecam generalnie ten odcinek ponieważ on w dużej mierze uzupełnia się z tym o czym dzisiaj opowiadam w ramach tej audycji.

Dobrze, czyli wracając do pierwotnej myśli – praca konsultanta ERP to zarówno część stricte IT jak i strona miękka bardziej biznesowa. Konsultant przede wszystkim obsługuje dany system ERP we współpracy z klientem który z tego oprogramowania korzysta. Na czym polega taka obsług?. Ciśnie się na język słynne konsultanckie – to zależy. No ale taka jest prawda. Przecież sama natura określenia zawodu mianem konsultanta jest przecież bardzo niejednoznaczna. Jeżeli jednak miałbym coś wyszczególnić, to są to dwa obszary: utrzymanie oraz praca projektowa. Zacznę najpierw od projektów. Tutaj możemy dokonać podziału znowu na dwie kategorie: wdrożenia systemów u nowych klientów albo wdrożenia nowych funkcjonalności u istniejących klientów. Pojawiło się w tym momencie słowo klucz, które jest bardzo mocno utożsamiane z zawodem konsultanta ERP.

Nieraz spotkasz się lub może już się spotkałeś z określeniem tej pracy jako wdrożeniowiec. Prawdę mówiąc często jest to tożsama nazwa i jest w dużej mierze synonimem stosowanym w branży. Chociaż oczywiście nie zawsze, bo bywa w firmach podział na konsultantów wdrożeniowych oraz tych od supportu i rozwiązywania bieżących problemów u istniejących klientów. Ten podział jest elastyczny w zależności od firmy i jej podejścia do tematu. Zazwyczaj w mniejszych firmach konsultant zajmuje się zarówno utrzymaniem jak i wdrożeniami, w większych to rozdzielenie bywa czasami widoczne.Może być np. podział na tak zwany Customer Support albo Professional Services. Tutaj znowu odsyłam do drugiego odcinka podcastu, ponieważ tam wspomniałem również o możliwościach rozwoju więc zachęcam do przesłuchania w ramach uzupełnienia sobie wiedzy i wyobrażenia o tym zawodzie.

Teraz warto odpowiedzieć na pytanie na czym polegają takie prace wdrożeniowe czy projektowe. W dużej mierze bazuje to na wykonywaniu usług dla klienta typu instalacje, konfiguracje, customizacje czyli tworzenie mechanizmów dodatkowych. Konsultanci nierzadko zajmują się również programowaniem. Do tego dochodzi również praca koncepcyjna. Głównie dotyczy ona analiz przedwdrożeniowych, czyli zweryfikowania wymagań klienta co do systemu oraz tego jak system powinien działać by rozwiązać występujące problemy.

To jest bardzo ważne, że w pracy analitycznej skupienie powinno być skierowane właśnie na problem. Zdarzało mi się wielokrotnie że klient zbyt mocno koncentrował się na sposobie, który może wydawać się dla niego odpowiedni. Rolą konsultanta jest również pokazanie klientowi kierunków, metod jak można najlepiej rozwiązać dany problem.

Trzecią kategorią prac wdrożeniowych jest zarządzanie projektami. Tutaj również zależy od firmy jak jest to zorganizowane. Bywają konsultanci którzy mają swoje projekty pod opieką i są za nie odpowiedzialni jako kierownicy projektów, ale zdarza się również że Project Managerowie to osobna struktura w firmie i konsultanci skupiają się jedynie na pracy czysto wykonawczej.

Ostatnią kategorią są szkolenia i warsztaty prowadzone dla klientów. Mogą być one przeprowadzane dla użytkowników końcowych, czyli poszczególnych pracowników danych działów w firmie u klienta lub dla członków zespołu projektowego, który wdraża ten system wewnątrz firmy.

Tyle z grubsza jeśli chodzi o pracę projektową w roli konsultanta. W dzisiejszym odcinku chce dać Ci obraz tego na czym ta praca polega, na temat każdej z tych odnóg w zasadzie można poświęcić osobny odcinek i pewnie prędzej czy później to zrobię. Dlatego jeżeli słuchasz to później to zerknij proszę do notatek z tego podcastu na www.dawidcegla.pl/04 – będę starał się podlinkowywać odcinki ze sobą powiązane.

Przejdę teraz do drugiej grupy obowiązków konsultanta czyli tak zwane utrzymanie. Z jednej strony jest to typowy support, może być w biurze na słuchawkach, ale również może odbywać się w formie delegacji na tzw. wizytach serwisowych. Najczęściej jest to odpowiadanie na zgłoszenia klientów przy pojawiających się problemach. Wymaga to najczęściej analizy sytuacji i wskazania gdzie popełniony został błąd przez użytkownika. Zdarza się też również (i to dosyć często), że jest to spowodowane błędem w oprogramowaniu więc takie sprawy opisuje się i deleguje do programistów by zajęli się poprawką do tzw. buga. Nierzadko też rozwiązanie się testuje i dopiero wtedy informuje się klienta o naprawie błędu.

Tak troszkę na marginesie – bywa też tak że stanowisko konsultanta w niektórych firmach jest jednoznacznie określone osobom pracującym na helpdesku. Nieraz pewnie dzwoniłeś na jakąś infolinię by dowiedzieć się czegoś, gdy miałeś jakiś problem i dodzwoniłeś się do konsultanta co? No właśnie, czasami jest to mylące i warto rozeznać się dobrze analizując ogłoszenie o pracę, albo zapytać o to na rozmowie czy praca jest głównie nastawiona na support czy są w niej również elementy wdrożeniowe. Może to ograniczyć niepotrzebnych rozczarowań, jeżeli zdajesz sobie sprawę że wolałbyś prędzej czy później pracować bardziej w projektach. W większości jednak przypadków obowiązki konsultantów dotyczą zarówno wsparcia jak i wdrożeń więc raczej można być spokojnym.

Zresztą nieważne jak bardzo nie lubić pracy na supporcie, to i tak ona cię nie ominie w tym zawodzie. Jeżeli wiesz że helpdesk na pewno nie jest dla Ciebie, to w tym momencie możesz wyłączyć ten odcinek i zakończyć myślenie o pracy w tym zawodzie. Support jest istotny przede wszystkim dlatego, że rozwiązywanie ticketów wpadających do firmy, to jest dobry sposób nauki systemu oraz rozwiązywania problemów.

Jest to prawdę mówiąc pierwszy konieczny krok który musisz wykonać by móc pracować w projekcie. Nie możesz być odpowiedzialny za wdrożenie jakiegoś obszaru systemu, jeżeli go nie znasz, jeżeli nie jesteś w stanie doradzić odpowiednio klientowi. A prawdziwej szkoły tego zawodu takiej podstawówki z nauką abecadła doświadczysz właśnie na supporcie.

Ok, jak pewnie zauważyłeś zakres obowiązków konsultanta ERP jest dosyć szeroki. To ma oczywiście swoje plusy i minusy. Osoby które raczej wolą dosyć stały zestaw jasno określonych zadań i nie przepadają za zmiennym środowiskiem swojej pracy, to takim osobom z miejsca również mogę odradzić ten zawód. Tutaj główne skrzypce grają różne środowiska w zależności od klienta, wyzwania i zadania o różnej złożoności. W tej pracy jest naprawdę mało rutyny z tego musisz sobie zdawać sprawę. Z drugiej strony ta elastyczność i to szerokie pole do popisu dają też inne możliwości.

Gdy pracujesz już jako konsultant możesz rozwijać się w różnych kierunkach. Możesz wybrać zarządzanie projektami, analizę biznesową lub zostać po prostu wybitnym specjalistą, ekspertem w swoim fachu. To co jeszcze na koniec w tej części chciałbym podkreślić, to nie da się oczywiście być konsultantem wszechstronnym i specjalizującym się we wszystkim. Każdy z konsultantów raczej od początku jest nastawiony na konkretną specjalizację. Dlatego możesz spotkać takie oferty jak konsultant do spraw księgowości, produkcji czy logistyki. Każdy wdrożeniowiec by być dobrym musi mieć specjalizację. To przede wszystkim wynika ze złożoności systemów ERP, ale również samych przedsiębiorstw i tego jak funkcjonują. Nie bez przyczyny firmy są podzielone na działy, departamenty. Jakby można było wszystko ogarnąć samemu, to na pewno by tak nie wyglądało.

Podsumowując pierwszą część odcinka praca konsultanta jest dosyć szeroka i obszerna jeśli chodzi o zakres obowiązków. Dotyczy głównie pracy projektowej jak i wsparcia klienta w utrzymaniu działającego systemu. Przy wdrożeniach konsultanci współpracują bezpośrednio z klientami. Oprócz zadań typowo konfiguracyjnych, instalacyjnych czy po prostu pracy w obsługiwanym systemie, szkolą również użytkowników, tworzą dokumentację lub mogą być kierownikami projektów. Oprócz tego oczywiście bardzo istotną częścią tej pracy jest support i wsparcie klientów w ich bieżących problemach podczas działania z systemem. Zawód konsultanta ERP jest przeznaczony dla osób, które oprócz zainteresowania stroną IT cenią sobie kontakt z klientem i wszelkie wyzwania z tego wynikające. Jest to świetna alternatywa dla osób, które szukają właśnie tego balansu pomiędzy IT a biznesem.

Kolejnym zagadnieniem tego odcinka są ścieżki dojścia do pracy w tym zawodzie. Jak zostać konsultantem, na czym się skupić gdy chcemy rozpocząć pracę w branży systemów ERP? Pierwszą dość oczywistą drogą jest ukończenie studiów kierunkowych. Jeżeli jesteś osobą młodą, która dopiero myśli o swojej ścieżce kariery oraz trafiłeś na ten odcinek, to mam teraz dla Ciebie kilka wskazówek.

Gdy wybrałam studia, to sam nie byłem do końca pewny co chcę w życiu robić. Skończyłem liceum o profilu humanistycznym, starałem się myśleć możliwie pragmatycznie co do tego jaki kierunek studiów wybrać. W pewnym momencie znalazłem ofertę Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, na którym otwierano nowy kierunek jakim była informatyka. I co mnie tu zaciekawiło? Przede wszystkim to, że niby są to studia informatyczne, ale niespecjalnie techniczne. Tematy inżynieryjne, to było akurat coś co wiedziałem od początku, że nie jest moją bajką. Choć z drugiej strony interesowało mnie swego czasu programowanie, mój pierwszy kontakt z Turbo Pascalem zaliczyłem w szóstej klasie podstawówki. Jakieś pierwsze strony internetowe HTMLu to też podobny okres, może gdzieś początek gimnazjum. Później to rzuciłem, ale myśląc o studiach stwierdziłem, że może to być dla mnie interesujący kompromis. Ten wybór z dzisiejszej perspektywy uznaję za udany. To na studiach dowiedziałem się o systemach ERP i zdecydowałem, że spróbuję w tę stronę rozwijać swoją karierę. Choć nie ma to jakiegoś większego znaczenia, ale mogę w ten sposób śmiało powiedzieć, że pracuję wykształconym zawodzie.

Studia ukierunkowane na zastosowanie informatyki w biznesie, to dobra sposobność by dowiedzieć się czegoś przydatnego do zawodu konsultanta. Celowo użyłem słowa “dowiedzieć się” zamiast “nauczyć się”. Wiadomo jak to bywa na studiach i te studia też nie są wyjątkiem. To co uważam za naprawdę wartościowe w studiowaniu, to możliwość podłapania takiej zajawki w danym temacie. Dopiero później prawdziwe wyzwania w swojej pracy dadzą Ci szansę nauczenia się zawodu. A kończąc Uniwersytet Ekonomiczny poszerzyłem swoją świadomość na temat biznesu, ekonomii, zarządzania oraz zagadnień, które obecnie bezpośrednio dotyczą mojej pracy. Zarządzanie projektami, analiza biznesowa czy bazy danych – to wszystko miałem okazję liznąć jeszcze na studiach. Zawsze jest jakaś podstawa, punkt wyjścia do tego by ubiegać się o swoją pierwszą pracę w roli konsultanta ERP.

No dobrze, ale studia to raczej dobra opcja dla osób które dopiero zaczynają swoją karierę. Co z osobami które chcą się przebranżowić? Jest to jak najbardziej możliwe, ba wręcz często pożądane przez pracodawców! O co chodzi – w pracy jako konsultant bardzo istotne jest doświadczenie. Z nim jest taki problem, że nie da się go zdobyć inaczej jak poprzez pracę. Wykonywanie swoich codziennych obowiązków i mierzenie się z wyzwaniami, które porzucają Ci klienci, to jedyna droga aby być coraz lepszym konsultantem. Dlatego jeżeli pracowałeś już lub pracujesz np. w firmie produkcyjnej i obsługiwałeś jakiś system ERP, to do tego znasz pewnie jeszcze jakieś procesy produkcyjne, wiesz jak wygląda zarządzanie i organizacja produkcji. To wszystko gra na Twoją korzyść. Jest to bardzo cenna wiedza którą jako konsultant zdobywa się latami. Dobrze nauczyć systemu można powiedzmy od pół roku do roku. Ale zdobycie wiedzy na tyle dużej by być równorzędnym partnerem do rozmów z klientami przy usprawnieniu procesów w ich biznesach, trwa z reguły trochę dłużej.

Kiedyś na Linkedinie dostałem prośbę o opinię właśnie w kwestii przebranżowienia się na konsultanta ERP. “Czy mogę ubiegać się o pracę jako konsultant? Pracowałem w firmie w dziale logistyki przy planowaniu tras i dostaw do klientów. Liznąłem też trochę SQLa, bo zdarzyło mi się wyciągać z systemu dane do raportów.” Moja odpowiedź to 3 x TAK. Jeżeli tego słuchasz i znajdujesz się właśnie w takiej sytuacji, to wiedz proszę, że twoje dotychczasowe doświadczenie jest cenniejsze niż sobie wyobrażasz. Pracowałeś w w dziale logistyki – świetnie, znasz proces i będziesz w stanie lepiej doradzić klientowi!

Nie znasz SQLa czy innych technologii niezbędnych w tej pracy? Nie szkodzi. Wielu pracodawców przymyka na to oko, albo daje czas na nauczenie się w trakcie pracy. Prędzej czy później na pewno oczekiwania co do tych umiejętności technicznych wzrosną. Ale na początku i tak pewnie nie będziesz w pełni samodzielny, więc po prostu wykorzystaj dobrze ten czas po to żeby się tego nauczyć. Podkreślam to, ponieważ zauważam, że istnieje takie przeświadczenie, że te umiejętności techniczne stricte związane z IT mają pierwszeństwo i zniechęcają osoby zastanawiające się do zmiany pracy. A to tak naprawdę jest odwrotnie – wiedza branżowa, specjalizacja z jakiegoś obszaru funkcjonowania firmy może być tylko i wyłącznie benefitem. Oczywiście jakiś dryg do IT też jest ważny, ale pamiętaj że ostatecznie ta praca jest pomiędzy IT a twoją specjalizacją z której się wywodzisz.

Na koniec jeszcze jedna uwaga z mojej strony. Mianowicie jeżeli uważasz za problematyczne to, że nie znasz systemu z jakim będziesz pracować, to też nie ma się czym przejmować. To jest charakterystyczne w tej branży, że dopóki nie trafisz do pracy, albo nie pracowałeś z tym systemem w firmie gdzie jest on wdrożony, to nie masz możliwości by się go nauczyć. Jest to totalnie naturalne i gwarantuję Ci, że pierwsze tygodnie w pracy spędzisz na klikaniu po systemie i wertowaniu dokumentacji. Systemów ERP nie można sobie po prostu ściągnąć, zrobić jakiegoś kursu, przerobić tutoriala na YouTubie. Zdarzają się wersje demo dostępne do pobrania, ale one nic nie wnoszą. Trudno się z nich uczyć. Głównie dlatego, że nie będziesz na tym etapie znał żadnych przypadków użycia ani realnych problemów z którymi mógłby się zmierzyć. Dlatego naprawdę, nie ma się czym przejmować na początku. Każda z firm daje najpierw jakiś czas na nauczenie się systemu zanim pójdziesz w pełny bój z klientami.

I to wszystko w dzisiejszym odcinku Mam nadzieję że Ci się spodobało, dowiedziałeś się wielu cennych rzeczy odnośnie pracy w tym zawodzie. Ale jeżeli Ci mało i chcesz poznać jeszcze kilka konkretnych wskazówek, które pomogą ci przygotować do tego zawodu, to zapraszam na www.dawidcegla.pl/04 gdzie masz możliwość pobrania darmowego e-booka: “4 kroki które przybliżą Cię do pracy jako konsultanta ERP”. Znajdują się tam konkretne wskazówki, które dodatkowo uzupełniają to o czym dzisiaj mówiłem.

Zapraszam również na mojego Instagrama, Linkedina, Facebooka. Wszystkie linki do moich profili społecznościowych znajdziesz również na mojej stronie. Zachęcam również do ocen i komentowania na Apple Podcast oraz do subskrypcji w aplikacji podcastowej, z której właśnie mnie słuchasz. Dziękuję ci za poświęcony czas. Do usłyszenia. Cześć!